Spocona kobieta na treningu

Pocenie się a wysiłek fizyczny. Wszystko, co musisz wiedzieć, idąc na trening

Pocenie się to naturalna reakcja organizmu. Wzmożona produkcja potu jest najczęściej wynikiem wysiłku fizycznego, stresu lub wysokiej temperatury otoczenia. Są jednak sytuacje, w których praca gruczołów potowych jest szczególnie uciążliwa. Dzieje się tak m.in. wtedy, gdy pocimy się bardzo szybko lub gdy chcemy uniknąć biegania w przemoczonej koszulce na zajęciach wychowania fizycznego w szkole. Jak się nie pocić i pozbyć się problemu? Sprawdzamy.

Po co się pocimy?

Pot ma za zadanie regulować temperaturę ciała i usuwać szkodliwe substancje z organizmu. Odpowiada również za regulowanie gospodarki elektrolitowej – wydala nadmiar soli sodu, wapnia, potasu i magnezu. Pocenie się nie pozostaje bez znaczenia również dla skóry. Gdyby nie pot, nie bylibyśmy w stanie utrzymać prawidłowego pH skóry i, co za tym idzie, zdrowego i pięknego wyglądu.

Im cieplej na zewnątrz, im bardziej jesteśmy zmęczeni, im silniejszy bodziec stresowy, tym bardziej się pocimy. Organizm próbuje się ochłodzić, wydalając wodę. Ta parując, sprawia, że obniża się ryzyko przegrzania. Pocimy się jednak cały czas – nie tylko wtedy, gdy to czujemy. Mechanizm ten działa bez przerwy, 24 godziny na dobę, zapewniając nam optymalne dostosowanie do warunków zewnętrznych.

Trening a pocenie się

Każdego dnia wypacamy niemal litr płynów, w niektórych przypadkach nawet kilka litrów. I to właśnie tę różnicę najczęściej widzimy na wadze po intensywnym treningu. To nie tłuszcz ucieka, a woda. Mitem jest, że pocenie się sprzyja odchudzaniu. Oczywiście regularny wysiłek fizyczny pomaga w utracie kilogramów, ale pierwsze potreningowe ważenie i mniejsza liczba na wadze nie jest dowodem na to, że schudliśmy, a na to, że nasz organizm wydalił sporo wody w wyniku wzmożonego wysiłku. Wodę tę należy uzupełnić, by nie doprowadzić do groźnego dla zdrowia odwodnienia. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wysokiej temperatury otoczenia, która również sprzyja utracie wody. Pijmy więc regularnie, by nie ucierpiało na tym nasze zdrowie.

Jak się nie pocić pod pachami? Antyperspirant na pomoc

Wiemy już, dlaczego się pocimy, teraz czas zastanowić się nad tym, jak się nie pocić lub pocić się mniej. Dla wielu osób mokre plamy na koszulce są bardzo krępujące. W wieku nastoletnim pocenie się potrafi mocno uprzykrzyć życie. Nie inaczej jest w dorosłości, kiedy stres i emocje sprawiają, że na eleganckiej, wyprasowanej koszuli pojawiają się ślady potu. Na szczęście są sposoby na to, by nie pocić się pod pachami i skutecznie zapobiegać wstydliwym, widocznym gołym okiem problemom.

Świetnie sprawdzi się Etiaxil – antyperspirant, który dzięki zawartości chlorku glinu w alkoholowej bazie hamuje pocenie. Chlorek glinu po nałożeniu na skórę reaguje z białkami i wodą w kanalikach gruczołów potowych. Na skutek tego procesu tworzy się powłoka żelowa, która skutecznie blokuje ujście kanalika, uniemożliwiając przedostanie się potu na skórę. Co ważne, zabieg taki przynosi efekty nawet na kilka dni. Dopiero po pewnym czasie, w wyniku naturalnego procesu złuszczania się naskórka, pot znów może przedostać się na powierzchnię. Stosowanie wysokiej jakości antyperspirantu to najlepsza odpowiedź na pytanie o to, jak się nie pocić zbyt szybko i uniknąć krępujących sytuacji.

Co ważne, bloker tego typu nie wyeliminuje całkowicie pocenia się. Organizm wciąż będzie wydalać wodę, dzięki czemu unikniemy niebezpiecznego dla zdrowia przegrzania się. Ograniczymy jednak pocenie pod pachami, skąd najczęściej dochodzi nieprzyjemny zapach.

Jak się nie pocić? Higiena i porada specjalisty

Jak się nie pocić pod pachami? Oczywiście niezwykle istotna jest odpowiednia higiena. Nawet najlepszy antyperspirant nie zastąpi regularnych kąpieli. Po treningu, po ciężkim dniu w pracy czy dniu w pełnym słońcu powinniśmy skorzystać z dobrodziejstwa odświeżającego prysznica. Dokładnie mycie się sprawi, że skóra odzyska świeżość, a my unikniemy przykrego zapachu.

Warto wspomnieć, że nadmierne pocenie się może być wynikiem problemów hormonalnych, niektórych chorób lub niedoborów. Jeśli więc problem jest wyjątkowo uciążliwy, udajmy się do lekarza, który zleci stosowne badania, postawi diagnozę i, w razie potrzeby, zaordynuje leczenie, które pozwoli pozbyć się dolegliwości. Czasem recepta od specjalisty jest najlepszą odpowiedzią na pytania o to, jak się nie pocić. Pamiętajmy jednak, że pocenie się jest naturalnym zjawiskiem i nie powinniśmy się go wstydzić. Nasz organizm wie, co robi!