Kobieta po 50 roku życia

Problem nadpotliwości przy menopauzie. Uderzenia gorąca, które utrudniają życie

W życiu każdej kobiety przychodzi taki moment, kiedy musi się zmierzyć z przekwitaniem. Proces ten zaczyna się najczęściej około 50. roku życia i trwa od kilku miesięcy do kilku lat. Dla wielu pań to trudna chwila nie tylko ze względu na nieprzyjemne objawy fizyczne, ale również na obciążenie natury psychicznej. Musimy się nauczyć radzić sobie ze świadomością starzenia się i pogodzić z faktem, że w organizmie zachodzą nieodwracalne zmiany. Objawy przekwitania są bardzo uciążliwe. Menopauza to uderzenia gorąca, nocne poty, zaburzenia koncentracji, nadmierna nerwowość, pogorszenie się wyglądu, bezsenność. Dziś zastanowimy się, jak sobie radzić z poceniem przy menopauzie, by odzyskać radość i komfort życia.

Objawy klimakterium. Nie tylko uderzenia gorąca

Menopauza to proces, który zachodzi w organizmie kobiety pod wpływem zmian w stężeniu hormonów. Spada poziom estrogenów i progesteronu, pojawiają się zaburzenia miesiączkowania, krwawienie występuje rzadziej lub częściej niż wcześniej. Zmiana długości cyklu prowadzi w konsekwencji do całkowitego zaniku miesiączki. Niektóre kobiety nie zauważają w tym czasie żadnych niepokojących czy przykrych objawów. Przechodzą klimakterium bardzo łagodnie. Większość jednak niestety zmaga się z trudnymi do zaakceptowania, uprzykrzającymi życie dolegliwościami. Klimakterium pojawia się najczęściej po ukończeniu 51 roku życia [1]. Do najczęstszych objawów menopauzy należą:

  • Uderzenia gorąca
  • Nocne poty
  • Wzrost wagi
  • Zaburzenia snu – bezsenność
  • Zaburzenia koncentracji
  • Nerwowość, drażliwość, płaczliwość
  • Spadek libido
  • Problemy skórne
  • Uczucie zmęczenia

Objawy klimakterium czasem trwają nawet 10 lat – 5 lat przed i 5 lat po wystąpieniu ostatniej miesiączki. Przez ten czas kobieta zmaga się z bardzo uciążliwymi efektami wahań hormonalnych. Co robić, by złagodzić uderzenia gorąca i potliwość przy menopauzie?

Menopauza – uderzenia gorąca. Co robić?

Nadmierna potliwość i nagłe uderzenia gorąca to objawy, na które skarży się większość kobiet w okresie przekwitania. To wyjątkowe trudne do opanowania efekty zmian hormonalnych. Na rynku można znaleźć wiele preparatów, których zadaniem jest łagodzenie podobnych dolegliwości. Do najczęściej polecanych metod należą:

  1. Preparaty z fitoestrogenami, czyli roślinnymi związkami organicznymi, które działają w ludzkim organizmie podobnie do estrogenów. Najczęściej zaleca się produkty na bazie soi, która jest bogata we flawonoidy
  2. Hormonalna terapia zastępcza – to rozwiązanie dla kobiet, u których objawy menopauzy są silniejsze. Tutaj nie pomoże wyłącznie naturalna suplementacja. Hormonalna terapia zastępcza polega na uzupełnianiu estrogenów, których poziom spada w trakcie klimakterium. Warto pamiętać, że o włączeniu HTZ zawsze decyduje lekarz na podstawie szczegółowego wywiadu i wyników badań kobiety.

Pocenie się związane z menopauzą można również łagodzić, pijąc herbatkę z szałwii, która działa przeciwpotnie. Na nadpotliwość warto stosować też wysokiej jakości antyperspiranty. Pomocny będzie Etiaxil, antyperspirant z chlorkiem glinu, który blokuje kanaliki gruczołów potowych, zapobiegając poceniu się. Skóra jest dzięki temu sucha i świeża przez nawet 5 dni. Warstwa żelu, która powstaje w miejscu aplikacji preparatu, skutecznie zapobiega nadmiernemu poceniu się w trakcie menopauzy.

Domowe metody na uderzenia gorąca przy menopauzie

W tym miejscu warto też wspomnieć o domowych metodach radzenia sobie z uderzeniami gorąca przy menopauzie. Po pierwsze należy ograniczyć czynniki, które mogą wzmagać te nieprzyjemne dolegliwości. Kawa, alkohol, papierosy, nadmierne spożywanie leków przeciwbólowych – wszystko to może powodować zintensyfikowanie nagłych napadów ciepła.

Na co dzień warto sięgać po naturalne napary ziołowe, które nie tylko złagodzą uderzenia gorąca i nadmierną potliwość, ale pozwolą też wyciszyć i uspokoić organizm w tym trudnym czasie. Świetnie sprawdzi się melisa, szałwia, mięta pieprzowa czy czerwona koniczyna. Herbatki powinny być schłodzone – unikajmy picia gorących napojów.

Dbajmy o siebie, uprawiajmy regularnie umiarkowaną aktywność fizyczną, wysypiajmy się w miarę możliwości. A jeśli domowe metody nie pomagają, zgłośmy się do lekarza, który po dokładnym wywiadzie zaleci nam skuteczną terapię.

[1] https://healthengine.com.au/info/menopause