Para korzystająca z sauny

Sauna – poznaj korzyści dla Twojego zdrowia

Relaksujące ciepło, które zapewnia nam spokój całego ciała oraz odprężenie. Sauna to doskonały sposób na zachowanie zdrowia, a także głęboki odpoczynek. Obecnie sauny możemy znaleźć w hotelach, SPA, na siłowniach, a także w prywatnych domach. Dlaczego ten rytuał związany z obfitym poceniem się jest tak bardzo popularny i zalecany dla naszego zdrowia?

Czym jest sauna? Prozdrowotny rytuał z historią

Zdecydowanie największymi wielbicielami oraz popularyzatorami sauny w Europie są Finowie. Nie bez powodu to właśnie z ich języka pochodzi określenie „sauna” i oznacza w tłumaczeniu domek/pokój z drewna służący do ogrzewania.

Wszystko zaczęło się w czasach pierwotnych, kiedy to zauważono, że rozgrzane kamienie w zamkniętych pomieszczeniach zapewniają ciepło i komfort. Początkowo gorące kamienie służyły jedynie do ogrzewania. Z czasem zauważono jednak, że polewanie ich wodą produkuje parę wodną, która ma właściwości oczyszczające skórę. Odkrycie to przyczyniło się do powstania pierwszych saun, a później również łaźni parowych. Z początku używano ich jedynie w celach higienicznych lub spirytualnych.  Szybko odkryto jednak ich działania lecznicze. Jak korzystać z sauny, aby cieszyć się jej dobroczynnym działaniem?

Zalety korzystania z sauny

W trakcie przebywania w zamkniętym pomieszczeniu nagrzanym nawet do 100 stopni temperatura naszej skóry rozgrzewa się do 42 stopni, a całego ciała podnosi o jeden stopień. W efekcie nasz organizm odczuwa coś w rodzaju gorączki. Stan ten wzmaga produkcję ciałek odporności we krwi, a to z kolei zabija bakterie i wirusy.

Co zrobić, aby seans sauny miał dobroczynne działanie na nasz organizm? Oto jak korzystać z sauny:

  • weź prysznic, najlepiej lekko orzeźwiający;
  • dokładnie wytrzyj się ręcznikiem, zanim wejdziesz do sauny, wtedy skóra mocniej się poci;
  • sesja powinna trwać od 8 do 12 minut. Z czasem możesz wydłużać swój czas pobytu;
  • po sesji weź chłodny prysznic;
  • przed wejściem nie pij alkoholu ani nie objadaj się;
  • unikaj sauny, jeśli masz popękane naczynka, jesteś w ciąży lub masz kłopoty z sercem.

Zalety korzystania z sauny:

  • rozluźnia i rozgrzewa mięśnie;
  • wzmacnia odporność organizmu;
  • poprawia pracę serca i układu krążenia;
  • pomaga w stanach reumatycznych;
  • pomaga usuwać toksyny z organizmu;
  • poprawia wydolność;
  • dodaje energii;
  • doskonale relaksuje.

Rodzaje sauny. Którą saunę wybrać dla siebie?

Poza sauną klasyczną mamy do wyboru:

  • biosaunę – jest to łagodniejsza forma sauny klasycznej. Temperatura jest tutaj niższa, bo ma tylko 50-60 stopni. Dzięki dużej wilgotności pocimy się szybciej, jednak ciepło jest tu mniej odczuwalne. Często w trakcie seansów stosowana jest również terapia świetlna. To dobra propozycja dla osób, które przeraża temperatura 100 stopni.
  • saunę parową – temperatura wynosi 40-50 stopni, a dzięki dużej wilgotności pocimy się niemal natychmiast. Warto wzbogacić seanse o olejki eteryczne, które relaksują i pomagają np. w oddychaniu.
  • saunę infrared – to sauna na podczerwień. Tutaj energia cieplna wytwarzana jest przez promieniowanie podczerwone. Dzięki temu temperatura w saunie nie wzrasta – rośnie jedynie temperatura naszego ciała. Mogą z niej korzystać dzieci oraz starsze osoby.

Pocenie się w trakcie korzystania z sauny

W czasie korzystania z sauny z naszego organizmu wraz z potem usuwane są toksyny. Pocimy się dużo intensywniej, przez co pory naszej skóry otwierają się. Ma to zbawienne działanie na naszą cerę, a także włosy. Przed wejściem do sauny można posmarować skórę lub włosy naturalnym, odżywczym olejkiem. W trakcie sesji wniknie on w nasz organizm i odżywi go.

Wiele osób zastanawia się, czy przy nadpotliwości można korzystać z sauny. Zdecydowanie tak! Kąpiele parowe mogą być wręcz pomocne w walce z nadmiernym poceniem. Jak często można korzystać z sauny? Idealnie byłoby chodzić do niej przynajmniej raz w tygodniu na sesje po 10-20 minut. Pomoże nam to również w relaksie i odprężeniu całego ciała.